Artikel
Implementasi model pembelajaran flipped classroom berbantuan e-book interaktif untuk meningkatkan kompetensi literasi sains materi vektor
This study aims to determine the implementation of the flipped classroom learning model assisted byinteractive e-books in improving vector material science literacy competencies. This research takesthe form of best practice in carrying out learning with a research sample of class X science studentsMAN 2 Mojokerto District. The results of the research analysis showed that the classical average valuehad increased from 49.67 in the pre-test to 84.52 in the post-test. This classical average value increases70,17%. The completeness of student learning outcomes also increased from 37% in the pre-test to93% in the post-test. The variance in the post-test (9.87) is lower than that in the pre-test (413.53)indicating that the data in the post-test tend to be more concentrated or homogeneous than the datain the pre-test. That is, misconceptions or errors that commonly occur in vector material can beomitted. Implementation of the flipped classroom learning model assisted by interactive e-books orelectronic versions of books can improve literacy competence in vector material science and becomethe best experience (best practice) for teachers and have a positive impact for teachers on the learningactivities they do
KPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui implementasi model pembelajaran flipped classroomberbantuan E-book interaktif dalam meningkatkan kompetensi literasi sains materi vektor. Penelitianini berbentuk best practice dalam melaksanakan pembelajaran dengan sampel penelitian peserta didikkelas X IPA MAN 2 Kab. Mojokerto. Hasil analisis penelitian menunjukkan nilai rata-rata klasikal mengalamipeningkatan dari nilai 49,67 pada pre test meningkat menjadi 84,52 pada post test. Nilai rata-rataklasikal ini meningkat 70,17%. Ketuntasan hasil belajar peserta didik juga mengalami peningkatan dari37 % pada pre test menjadi 93 % pada post test. Varians pada post-test (9,87) lebih rendah dibandingkandengan pre-test (413,53) menunjukkan bahwa data pada post-test cenderung lebih terkonsentrasi atauhomogen dibandingkan dengan data pada pre-test Artinya, miskonsepsi atau kesalahan yang umumterjadi pada materi vektor dapat dihilangkan. Implementasi model pembelajaran flipped classroom berbantuane-book interaktif atau buku versi elektronik dapat meningkatkan kompetensi literasi sains materi vektor danmenjadi pengalaman terbaik (best practice) bagi guru serta memberikan dampak positif bagi guru terhadapaktifitas pembelajaran yang dilakukannya
17/01/2023-03 | J 370.5 Ino | Perpustakaan A. Yani | Tersedia namun tidak untuk dipinjamkan - No Loan |
Tidak tersedia versi lain