Artikel
Effect of english learning perception and foreign language enjoyment on students well-being at State Junior High School number 3 Atap Sejangkung
This study aims to examine the influence of perception and enjoyment of learning a foreign language on the well-being of learning English. This study uses a quantitative approach. The respondents were class VII students (n = 47). The research location is at State Junior High School 3 Satap sejangkung, Sambas, Indonesia. The data collection technique uses a questionnaire. Data collection was carriedout in September 2023. The perception measurement instrument was adopted and modified fromDhian Marita Sari and Muslem et al., enjoyment measurement from Dewaele & MacIntyre, well-beingassessment from Lo & Lin and Zhu. Data analysis uses normality, linearity, correlation, and regressiontests. The results show the influence of the perception of learning English (X1) on the welfare oflearning English (Y), with a value (sig.) of 0.000 < 0.05. Perception is strongly correlated withwellbeing (Y) and grades (r = 0.633). There is no influence of the enjoyment variable on English Learning Well being (Y), value (sig.) 0.007 Â 0.05. However, it is strongly related (r = 0.709).
Penelitian ini bertujuan untuk menguji pengaruh persepsi dan kesenangan belajar Bahasa asing terhadapkesejahteraan belajar bahasa Inggris. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif. Respondennya adalah siswa kelas VII (n=47). Lokasi penelitian adalah di SMP Negeri 3 Satap Sejangkung, Sambas, Indonesia. Teknik pengumpulan data menggunakan kuesioner. Pengumpulan data dilakukan pada bulan September 2023. Instrumen pengukuran persepsi diadopsi dan dimodifikasi dari Dhian Marita Saridan Muslem dkk., pengukuran enjoyment dari Dewaele & MacIntyre, pengurukan kesejahteraan dari Lo& Lin dan Zhu. Analisis data menggunakan uji normalitas, linieritas, korelasi, dan regresi. Hasilnyaterdapat pengaruh persepsi Belajar Bahasa Inggris (X1) terhadap Kesejahteraan Belajar Bahasa Inggris(Y), nilai (sig.) 0,000 < 0,05. Persepsi berkorelasi kuat dengan wellbeing (Y) dengan nilai (r = 0,633).Tidak terdapat pengaruh variabel enjoyment terhadap Kesejahteraan Belajar Bahasa Inggris (Y), nilai(sig.) 0,007 Â 0,05. Namun, berhubungan kuat (r = 0,709)
17/02/2023-16 | J 370.5 Ino | Perpustakaan A. Yani | Tersedia namun tidak untuk dipinjamkan - No Loan |
Tidak tersedia versi lain